In de media wordt meer en meer aandacht besteed aan de "commodisatie" van de esthetische heelkunde. Er zitten nu plastisch chirurgen op de spreekwoordelijke hoek van elke straat. Het is dan ook onvermijdelijk dat de prijzen dalen, ook al stijgt het aantal potentiele patienten.
Het gevolg is een wildgroei van centra waar men het niet zo nauw neemt met de kwaliteit van de zorgen:
- Weinig of geen voorbereiding, wat toch riskant is.
- Operaties als bandwerk: men past de patient aan aan een standaardtechniek. Er wordt niet meer op maat gewerkt.
- De gevolgen zijn matige tot bedroevende resultaten.
- Er is geen of bijna geen nazorg, want die kost tijd en geld.
- Geen bereidheid om fouten te erkennen, laat staan ze te herstellen.
- Slecht opgeleide chirurgen met of zonder kwalificatie in de plastische heelkunde (een plastisch chirurg is herkenbaar door zijn RIZIV nummer dat eindigt op -210).
- Ongemotiveerde (tenzij door geld) medewerkers die geen enkele binding hebben met hun patienten.
- Kwalijke reputaties en chirurgen die even de grens oversteken om s'avonds weer naar hun land terug te keren.
- Processen en veroordelingen die dikijls het 10-voudige kosten van de ingreep zelf.
Je zou denken dat in die omstandigheden zulke centra geen volk over de vloer krijgen, maar het is het tegenovergestelde:
- Volgens recente rondvragen is 45% van Amerikaanse patienten hoofdzakelijk gemotiveerd door de prijs, de prijs en de prijs. Dat is ook zo in België.
- Dezelfde groep gaat er van uit dat er geen verschil is in kwaliteit tussen dure en goedkope chirurgen. Er is -volgens hen - geen verschil in de dienstverlening en het resultaat.
- Het is dus zaak de dure chirurgen te vermijden door te gaan shoppen.
- Gelukkig zijn er dan goedkope chirurgen die dit begrepen hebben en tegen lage prijs hun diensten aanbieden.
De plastisch chirurg is als een vlucht met Ryanair: goedkoop en je komt ongehavend op je bestemming
- Dank zij consumenten tijdschrifen en radio weet een consument de kwaliteiten van producten en diensten objectief te beoordelen en daardoor een juiste keuze te maken.
- Om de prijs van een ingreep te weten raadpleegt men een website of telefoneert men naar de chirurg. Men zoekt de Ryanair van de plastische heelkunde.
- De overige informatie wordt gewonnen bij dr Internet. Die heeft de complicaties er uit uitgezift, het is allemaal snel, gemakkelijk en probleemloos.
- Consultaties zijn eigenlijk overbodig geworden.
- Andere criteria kent men niet, iedereen is even competent en betrokken. We vertrouwen chirugen en ze hebben tenslotte een opleiding gekregen.
- Maar in sommige gevallen speelt men met zijn gezondheid, in uitzonderlijke gevallen met zijn leven.
Cosmetische heelkunde is niet te vergelijken met een vlucht met Ryanair
Ik reis zelf met Ryanair en ben bereid minder dienstverlening (behalve veiligheid) te aanvaarden als ik maar goedkoop ter bestemming kom. Maar plastisch heelkunde is geen goedkope vlucht. Er zijn zoveel factoren die onmisbaar zijn:
- De oplossing voor een probleem is in 90% van de gevallen een oplossing op maat. Hierbij houdt de chirurg rekening met vele elementen.
- Die oplossingen zijn complex en de ingrepen nemen dan ook meer tijd in beslag.
- De opvolging na de ingreep is van essentieel belang.
- De expertise en ervaring van de chirurg komen er niet vanzelf: elke ingreep wordt bestudeerd en de resultaten achteraf beoordeeld.
- De uitstekende chirurg schoolt zich ook permanent bij, op de hoogte te blijven. Dit is tijdrovend.
- Een chirurg erkent fouten (zijn fouten, die van de patient en die door de natuur veroozaakt ) en zal altijd een opossing aanbieden indien mogelijk.
- Hij laat zich omringen door een team van competente medewerkers, specialisten en ander.
- Hij rijdt de kantjes er niet af omdat het gemakkelijker of goedkoper is.